Als je mensen begeleidt of verantwoordelijk bent voor hun welzijn, draag je zorg voor een veilige omgeving waarin ze zich op hun gemak voelen. Je luistert naar hen, probeert gezamenlijk hun probleem op te lossen en obstakels weg te nemen. Door daarnaast aandacht te hebben voor datgene wat werkelijk belangrijk is voor hen, toon je niet alleen begrip. Ook kom je tot een oplossing die voor iedereen werkt. Op deze manier komt de motivatie om gedrag te veranderen van binnenuit en hoef je niet te overtuigen.
In deze training leer je empathisch communiceren: non-verbale signalen objectief waarnemen, gevoelens en behoeften herkennen en benoemen en empathisch luisteren.
Doelgroep
Sociaal juridisch dienstverleners, sociaal maatschappelijk dienstverleners, sociaal pedagogisch hulpverleners, medewerker maatschappelijke zorg, sociaal cultureel werkers, maatschappelijk werkers, sociaal makelaars, , buurtvrijwilligers, buurtbemiddelaars, agogisch medewerkers, buddy’s, coaches, therapeuten, psychologen en mediators.
In deze training leren de deelnemers:
• het principe van empathische communicatie;
• hoe jezelf helder te uiten en empathisch te luisteren
• de valkuilen van empathisch communiceren
• obstakels die empathisch luisteren in de weg kunnen staan
Werkwijze
In deze training leren welzijnswerkers communiceren volgens de vier stappen van het communicatiemodel van psycholoog dr. Marshall B. Rosenberg. De training interactief met veel ruimte voor oefeningen en praktijkvoorbeelden. Er wordt ingegaan op de valkuilen, zodat deelnemers het model correct leren toepassen in hun eigen praktijk.
Duur training 1 dag
Aantal deelnemers 5-10
Deze trainingen worden in-company of op een externe locatie gegeven.
Bel 06 518 35 227 voor meer informatie en een vrijblijvend voorstel op maat.